Jag har årets pressrum!

går höll jag ett långt brandtal för kollegan @Henr1a om att man ska vara bättre på att skryta om sig själv och berätta om bra saker man har gjort. Det tänker jag göra nu:

Det första jag gjorde när jag började som pressekreterare i november 2010 var att se mig om efter ett system för pressutskick, eftersom vi inte hade något. Efter att ha tittat på några olika system och diskuterat igenom för och nackdelar valde vi MyNewsdesk och så började jag sakta men säkert att fylla det med information. För varje pressmeddelande fylldes pressrummet även på med någon bild, något dokument eller kanske ett evenemang. När jag upptäckte att man kunde koppla på olika sociala medier var det självklart att koppla på vårt Twitterflöde. Under en utbildning tipsade @SofiaEiw att man kunde publicera pressmeddelanden och nyheter på Facebook – vilket jag genast satte igång med. När vårt pressrum blev nominerat bestämde jag mig för att sätta igång med några idéer jag hade gått och klurat på. En av dem var att använda bloggfunktionen, där vi började publicera de krönikor som tidigare bara har funnits i vår interntidning.

Ett riktigt slitet uttryck är “och på den vägen är det”, men nu är det faktiskt på den vägen det är. Vi satt inte och stötte och blötte en strategi i flera månader utan jag satte helt enkelt igång. Det närmaste man kommer en strategi är att vi bestämde att vi alltid skulle publicera så mycket material som möjligt. Min inställning har från början varit att det vi har det delar vi med oss av. Och så är jag väldigt nyfiken av mig så jag vill gärna testa alla funktioner som finns.

Att dela med sig av allt och testa så mycket som möjligt verkar vara ett segerrecept, för här är jag ett år senare med ett diplom för Årets pressrum i kategorin Offentlig sektor och ideella organisationer!