Upplägg: Föreläsning
Längd: 1 timme 30 minuter
Passar för: Större grupper som arbetar med PR och kommunikation, framför allt i sociala medier.

Vi hör allt oftare om stormar eller drev på sociala medier där reaktioner från enskilda användare växer till en massrörelse som sedan rapporteras i tidningar, radio och TV. Ibland handlar det om berättigad kritik, men i vissa fall visar det sig att det är en rasistisk, sexistisk eller HBTQ-fientlig grupp som stått bakom drevet. De här grupperna räknar med att företag ska agera enligt den klassiska devisen “kunden har alltid rätt” och försöka tillgodose personers önskemål. Men tänk om kunden inte alltid har rätt, eller ens är kund, medlem, läsare eller på något annat sätt engagerad i organisationen över huvud taget?

I den här föreläsningen går vi igenom vad som skiljer berättigad kritik och hatdrev åt. Ni får verktyg för hur ni ska hantera kritik på bästa sätt, hur man undviker en mediestorm och hur man upptäcker ett drev som drivs på av hatsajter eller grupper.

Innehåll

  • Vad är skillnaden mellan kritik och drev?
  • Hur hanterar man kritik i sociala medier på bästa sätt?
  • 5 tecken på att ni är utsatta för ett drev
  • Hur mobiliserar sig hatgrupper?
  • Går det att hindra ett drev?
  • 3 strategier för att hantera ett drev

Kontakta mig för prisuppgift, mer information eller för att boka in en föreläsning.